У межах проведення моніторингу освітньо-професійної програми «Середня освіта (Українська мова і література)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти відбулося низка зустрічей гаранта освітньої програми, професора А.С.Попович, членів робочої групи, доцентів І.С.Беркещук, Л.І.Починок, науково-педагогічних працівників фахових кафедр – професора Л.М.Марчук, доцента В.В.Щегельського, асистента О.Ю.Трофимюк із роботодавцями і вчителями-словесниками.
18 і 25 жовтня 2025 року А.С.Попович та І.С.Беркещук зустрічалися з учителями української мови і літератури С.Поворознік (ліцей №17), А.Юрійчук (ліцей №6) та А.Голуб (Кам’янець-Подільська спеціальна школа), Н.Ковальська (ліцей №14), які позитивно відгукнулися про введення до освітньої програми навчальної дисципліни «Інклюзивне навчання в закладах загальної середньої освіти» і вивчення питань інклюзивної освіти та обговорили питання методики роботи з учнями з особливими освітніми потребами на уроках української мови та літератури, які вже є складниками освітніх компонент «Методика навчання української мови в закладах загальної середньої освіти» і «Методика навчання української літератури в закладах загальної середньої освіти». Педагоги порекомендували посилити підготовку студентів до інтегрованого навчання, зокрема стосовно інтегрування української мови й літератури з історією, мистецтвом, громадянською освітою та навчати здобувачів вищої освіти створювати інтегровані навчальні проєкти.

20 жовтня член робочої групи освітньої програми Л.І.Починок обговорювала освітню програму з учителями української мови і літератури ліцею №5 – Н.Золочевською, А.Лободою, Л.Боднарчук, Н.Соловйовою, В.Осадчук, С.Бояршиною. Удосконалити зміст дисциплін з методики навчання української мови і літератури шляхом включення тем, пов’язаних із медіаграмотністю, критичним мисленням, формуванням читацької компетентності та розвитку комунікативної культури учнів. Учителі акцентували на навчанні студентів створювати завдання у форматі Нової української школи — компетентнісні, інтегровані, орієнтовані на розвиток критичного мислення, посиленні уваги на набуття студентами умінь із формування читацької компетентності школярів, на потребі готовності майбутніх учителів до викладання української мови і літератури за програмою «Інтелект України».

21 жовтня В.Щегельський і О.Трофимюк організували обговорення освітньої програми в ліцеї №14 із учителями української мови і літератури С.Коваль та Н.Ковальською. Звернули увагу увагу на формуванні в студентів етичних і ціннісних орієнтацій, зокрема принципів академічної доброчесності, педагогічної етики, культури мовлення, толерантності та комунікативної взаємодії.

1 листопада в розмові Л.Марчук, Л.Починок та І.Беркещук з учителями-словесниками В.Солоненко (Довжоцький ліцей), Т.Гораш (ліцей «Славутинка»), А.Атаманчук (ліцей №7), С.Ткачук (гімназія №2), О.Кукурудзяк (ліцей №10), Л.Романюк (ліцей №13) та іншими з’ясували про високий рівень підготовки учителів української мови і літератури в процесі опанування освітньої програми Середня освіта (Українська мова і література). Педагоги слушно переконували більше уваги приділяти розгляду критеріїв оцінювання в Новій українській школі, зокрема методиці формувального оцінювання та моделюванню уроків із використанням рольових ігор.

4 листопада в ліцеї №9 імені А.М.Трояна А.Попович і здобувачі першого і другого років навчання зустрілися з директором, учителем української мови і літератури Осадчук Н. і заступником директора з навчально-виховної роботи, учителем української мови і літератури Худою Т. Стейкголдери-роботодавці позитивно відгукувалися про своє навчання на філологічному факультеті Огієнкового університету і високий рівень фахової підготовки вчителів-словесників, які також є випускниками університету. Однак порекомендували сприяти готовності випускників працювати з електронними журналами різних платформ, укладати адаптаційні програми для учнів з особливими освітніми потребами, розглядати адаптовані моделі уроків української мови та літератури, надавати практичні кейси з командної взаємодії з асистентом учителя, залучати студентів до участі в методичних об’єднаннях учителів та проведенні спільних уроків, майстер-класів тощо.

За результатами обговорення та моніторингу освітньої програми «Середня освіта (Українська мова і література)» учителями-практиками встановлено, що програма відповідає сучасним вимогам мовно-літературної освіти та орієнтована на формування в майбутніх педагогів фахових компетентностей, необхідних для роботи в умовах Нової української школи. Учасники моніторингу відзначили системність структури програми, узгодженість змістових компонентів, належне представлення методичного складника та достатню кількість можливостей для формування практичних умінь.
Учителі-словесники позитивно оцінили оновлення робочих програм, орієнтацію на компетентнісний та діяльнісний підходи, а також поступове посилення цифрової, медійно-освітньої та комунікативної складових, що підвищує конкурентоспроможність випускників. Висловлені пропозиції мають рекомендаційний характер і стосуються переважно поглиблення практичної підготовки, удосконалення інтегративних та інклюзивних аспектів навчання, а також розширення досвіду роботи з новими підручниками, орієнтованими на НУШ.
Загалом учителі засвідчили високий рівень відповідності освітньої програми сучасним освітнім стандартам та потребам закладів загальної середньої освіти, а також підтримали напрями її подальшого розвитку й удосконалення.
