5 листопада 2025 року відбулося фахове обговорення освітньо-професійної програми «Середня освіта (Українська мова і література)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти на засіданні кафедри української мови. Науково-педагогічні працівники комплексно оцінювали зміст освітньої програми, її відповідність  сучасним освітнім стандартам і потребам професійної підготовки майбутніх учителів української мови і літератури.

Викладачі звернули особливу увагу на необхідність системного врахування вимог «Програми єдиного вступного випробування з методології наукових досліджень» (наказ Міністерства освіти і науки України №740 від 19.05.2025 р.) та «Програми предметного тесту з мовознавства єдиного фахового вступного випробування для вступу на навчання для здобуття ступеня магістра на основі НРК 6, НРК 7» (наказ Міністерства освіти і науки України №739 від 19.05.2025 р.). Було підкреслено, що ці документи визначають перелік компетентностей, знань та вмінь, якими повинні володіти вступники до магістратури, а отже, зміст бакалаврської підготовки має забезпечувати їх послідовне формування.

Професори Б.Коваленко, Л.Марчук, А.Попович, доценти Н.Шеремета, Н.Дзюбак обговорили питання удосконалення модулів дисциплін лінгвістичного циклу «Вступ до мовознавства», «Сучасна українська літературна мова», «Стилістика і культура української мови», «Історії української літературної мови», «Українська діалектологія», зокрема з огляду на вимоги предметного тесту з мовознавства. Звернули увагу на потребу розширення практичних завдань із морфології, синтаксису, стилістики та історії мови, а також про введення тестових форматів, наближених до єдиного фахового вступного випробування.

Доцент Н.Ладиняк акцентувала на посиленні методологічного компонента освіти, що передбачає інтегрування в курс «Основи наукових досліджень» інноваційних аспектів методології лінгвістичних і педагогічних досліджень (з огляду на «Програму єдиного вступного випробування з методології наукових досліджень») та продовженні формування в здобувачів навичок академічного письма, розвитку наукового мислення, роботи з науковими джерелами та фактологічним матеріалом та ін.

Викладачі кафедри наголосили, що засвоєння теоретичного матеріалу має підкріплюватися тренувальними завданнями, мікродослідженнями та проєктною роботою студентів. Завідувач кафедри, доцент Беркещук І. зазначила про потребу системного врахування вимог Програми ЄВІ та Програми предметного тесту з мовознавства, тому що це сприятиме підвищенню якості підготовки здобувачів освіти і забезпечить їхню конкурентоспроможність під час вступу до магістратури.

У результаті обговорення було сформульовано пропозиції щодо актуалізації та оновлення змістового наповнення і робочих програм/силабусів окремих освітніх компонентів стосовно актуалізації міждисциплінарних зв’язків, важливих для успішного складання вступних випробувань у магістратуру, а також визначено напрями подальшої роботи над удосконаленням освітньої програми.

 

Обговорення освітньої програми «Середня освіта (Українська мова і література)» бакалаврського рівня з науково-педагогічним працівниками кафедри української мови (гарант Анжеліка Попович)