10 листопада гостьову лекцію, присвячену Дню української писемності та мови, на тему «Займенник у системі координат української мови» для здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівня освіти спеціальності 014. Середня освіта. Українська мова і література інституту української філології та журналістики  Кам’янець-Подільського національного педагогічного університету імені Івана Огієнка прочитала доктор філологічних наук, професор,  завідувач кафедри сучасної української мови Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича Світлана Шабат-Савка.

Зі вступним словом звернулися доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри української мови Людмила Марчук і доктор філологічних наук, професор кафедри історії української літератури та компаративістики, нині – воїн ЗСУ Олег Рарицький, які привітали учасників з Днем української писемності та мови й наголосили не лише на важливому значенні  мови в розвитку освіти, культури та грамотному мовленні, а й на ролі мови в перемозі України в повномасштабній війні, розв’язаній 24 лютого.

Світлана Тарасівна  розпочала доповідь цитатою Еміля Бенвеніста: «Проблема займенника – це проблема мови взагалі». У контексті цієї теми лектор окреслила такі питання:

  • займенник у граматичній системі української мови;
  • займенник і гетерогенний підхід до виокремлення частин мови;
  • розряди займенників за значенням: семантико-граматичні та комунікативно-прагматичні особливості.

Професор репрезентувала низку актуальних і дискусійних питань щодо визначення місця займенника в граматичній системі української мови в ракурсі гетерогенного підходу до виокремлення його як самостійної частини мови.

Світлана Шабат-Савка представила своє бачення проблеми займенника, зосередила увагу на його семантиці, функціях (синтаксичних, стилістичних тощо), на потенційних можливостях займенника як іменної частини мови виступати еквівалентом іменника, прикметника та числівника,  визначивши, що його специфіка відсилає до тих реалій, які вже названі більшими повнозначними словами. Представила різноманітні погляди багатьох науковців на лінгвістичний термін «займенник», його частиномовну належність, стилістичні та синтаксичні параметри цієї частини мови, функційні особливості займенникових слів у реченні. Зосередила увагу на омонімії займенників, явищах прономіналізації, субстантивації та партикуляції.

Важливим і пізнавальним для студентів було те, що Світлана Тарасівна звернула увагу на вивчення займенника в школі, його місце в шкільній граматиці, а також вживання окремих розрядів займенника в наукових працях, магістерських, дипломних, курсових роботах.

По-новому, на цікавому ілюстративному матеріалі лектор схарактеризувала розряди займенників, указала на особливості їхніх семантико-граматичних параметрів і парадигматичних типів. Зазначила, що для неї  займенник – це самостійна частина мови, яка логічно входить у систему координат інших напрямів лінгвістики, є важливим складником тексту, посутнім засобом створення його експресивності та емоційності, маркером естетичності й мовленнєвих інтенцій.

Світлана Шабат-Савка наводила цікаві приклади використання займенників, функціонування займенника в художніх текстах і сучасному мовленні, запропонувала студентам розгадати лінгвістичні загадки, які стосувалися цієї теми. Однією із загадок було запитання: «У якому слові є сім займенників?». Відповідь – у слові сім’я. Пані професор побажала всім мати міцну сім’ю, міцні знання з української мови та плекати любов до рідного слова.

Після завершення лекції Людмила Миколаївна зацитувала рядки з поезії Світлани Тарасівни, продемонструвавши вміння професорки використовувати займенники у поетичній творчості.

«Займенник у системі координат української мови»: гостьова лекція професора ЧНУ ім. Ю. Федьковича Світлани Шабат-Савки